Hang
HangPan , HangDrum, HangCaisaDrum
„Dla mnie osobiście instrument ten to kosmiczna fuzja mis tybetańskich , gongów i “piątego elementu” ?
Jego piękne, zaczarowane dźwięki wpływają korzystnie na ciało i ducha, oddziałując kojąco i wyciszająco –
w szczególności stabilizująco na naszą energetykę”.
Krzysztof Lottig
Hang Drum (wymawia się „hung”) to jeden z najmłodszych instrumentów świata. Choć swoim brzmieniem może kojarzyć się z jakimiś egzotycznymi krajami, Hang Drum został zaprojektowany i do dziś dnia jest produkowany w Szwajcarii przez jedną „fabrykę” która nazywa się PANArt. Hang Drum został zaprojektowany w 2000 roku w Szwajcarskim Bernie, a jego twórcami są Felix Rohner i Sabina Schärer. Od tamtej pory to właśnie oni jako jedyni produkują ten instrument.
Nazwa Hang Drum wywodzi się z języka jakiego używają mieszkańcy Berna i słowo „Hang” oznacza „dłoń”, czyli tłumacząc to na język polski Hang Drum to nic innego jak „ręczny bęben”. Jakkolwiek posiada w nazwie słowo bęben wielu z muzyków grających na tym instrumencie jest zdania, że nie można określać go mianem bębna, choć wszyscy zgadzają się, że jest to instrument perkusyjny. Jednak przecież nie każdy instrument perkusyjny jest bębnem, prawda? Zresztą wystarczy posłuchać brzmienia tego instrumentu, żeby móc samemu się zgodzić z tym, że nie do końca jest to bęben.
Hang Drum zbudowany jest z dwóch części Ding oraz GU. Ding czyli górna część posiada osiem pól, które tworzą „krąg brzmienia” (skalę), oraz centralny punkt który swoim brzmieniem przypomina gong (sam ten punkt nazywa się również Ding). GU, czyli dolna część posiada otwór (o średnicy około 15 cm). Dolna część może zarówno być używana do wydawania dźwięków, jak i do modulacji brzmień górnej części Ding (poprzez przykrywanie otworu lub włożenie do niego ręki). Jak dość łatwo wywnioskować Hang Drum poprawnie powinien być trzymany na lekko rozstawionych nogach w pozycji siedzącej, tak aby otwór GU był odsłonięty lub na stojaku perkusyjnym.